Saturday 27 October 2012

.:: AVOID IKHTILAT OR CONTROL IKHTILAT? OR EVEN MORE, SAY YES FOR IKHTILAT! OOPS! ::.


.:: AVOID IKHTILAT OR CONTROL IKHTILAT? OR EVEN MORE, SAY YES FOR IKHTILAT! OOPS! ::.



Dengan lafaz Bismillah,

                Sudah agak lama ana tidak menulis di dalam blog ini. Maaf, beribu-ribu keampunan dipinta. Bukan tidak mahu, tetapi kekangan masa yang membuat ana tidak berpeluang untuk menulis. Bukan kerna jemu, tetapi kerna tugas dan amanah sebagai seorang pelajar kini lebih bertambah dari sebelum ini. Maaf, beribu-ribu kemaafan dipinta. InsyaAllah akan cuba untuk menebusnya dengan sebaik mungkin.

InsyaAllah.
                Baiklah, tanpa membuang masa, mesti ramai yang hairan dengan tajuk entry kali ini. Ada yang ana pasti 100% (bukan semua, bukan segelintir, tetapi ana rasa sesetengah sahaja) pasti melenting dengan kata-kata CONTROL IKHTILAT,apatah lagi SAY YES FOR IKHTILAT.

Mengapa?

Mungkin kerna…

"Eh, sejak bila Arani Anwah ni mula nak meringan-ringankan hukum bab ikhtilat ni?"

" Ah, memang sah dah sesat ni! Tak pasal- pasal nak kata tak payah 'avoid' ikhtilat ni!"

" Ingatkan, bila dah sampai bumi Mesir tu, makin bertambah ilmunya. Tapi… Ish ish ish"
*Menepuk muka sendiri

Tidak kurang juga di sebelah pihak lain, ada yang berseronok, bertepuk tangan membaca tajuk itu. Merasakan yang akhirnya, ada juga yang menyokong mereka untuk menentang sekeras-kerasnya berkenaan tentang ikhtilat dan penentangan sekeras-kerasnya.

Jadi sebelum apa- apa lagi yang dipersoalkan dan kritikan teruk ana dapat, ana akan terangkan yang ana mengamalkan konsep WASATIYAH! Namun wasatiyah ana ini bukanlah sampai mengharamkan sesuatu yang halal dan menghalalkan sesuatu yang haram! Dan ingin ana tekankan bahwa ini hanya pendapat ana, dan ana ini bukannya memegang title ustazah yang begitu dikenali sebagai tinggi ilmu agamanya.

Tidak! La'a! Khoto'!

Ana hanyalah seorang insan yang hina yang masih jahil yang masih menimba ilmu. Semua yang ana tulis dalam laman blog ini hanyalah sekadar pendapat, dan apa yang ana dapat simpulkan dari apa hadapi, rasai dan alami sendiri dari kehidupan ana.

Jadi,sekali lagi dengan lafaz Bismillah.

                Ana mengambil keputusan untuk membuat kupasan tentang ini kerna DUA PERKARA yang ana hadapi sepanjang 'uzlah' ana dari laman blog ini (Sekali lagi, mohon maaf untuknya).

                Pertama, kerna ana ternampak satu logo di laman web yang menggunakan kata-kata KAWAL IKHTILAT, BUKAN ELAKKANNYA! Ana tidak pasti sama ada ia adalah dari orang yang berfikiran liberal, yang mengikuti akidah Ahli Sunnah Wa Jamaah mahupun orang yang bukan beragama Islam sekali. Tetapi logo itu telah cukup buat ana bertambah cakna dan berasa ingin tahu tentang apa mesej yang cuba ingin disampaikannya.

                Kedua, adalah kerna selepas ana berhadapan dengan asbab pertama tadi, ana tiba-tiba didatangi dengan 3 jenis golongan. Semuanya beragama, semuanya berilmu tinggi, dan semuanya berakhlak mulia. Cuma yang membezakan mereka bertiga ini adalah pandangan mereka tentang ikhtilat.

Golongan 1:- Mengatakan bahawa ikhtilat ini adalah sememangnya perlu dielakkan dan haram serta berdosa sekiranya kita masih lagi mendekati ikhtilat ini.
Golongan 2:- Mengatakan bahawa ikhtilat ini perlu dikawal dan bukannya perlu diharamkan sepenuhnya dan bukannya dihalalkan sepenuhnya.
Golongan 3:- Mengatakan bahawa ikhtilat ini tidak sepatutnya diharamkan, malah sepatutnya diberikan kebebasan sepenuhnya untuk kemajuan bersama-sama.

Sahabat-sahabatku yang disuntik dengan sifat jihad demi ilmuNya,
Pada pendapat anda, yang manakah patut kita pilih?
Adakah yang pertama?
Ataupun yang kedua?
Ataupun yang ketiga?
Adakah ini akan meletakkan jurang yang amat besar antara kita semua?
Atau masih ada solusi yang dapat menyelesaikan  perbezaan pendapat ini?

Pendapat ana?
Pada permulaannya untuk menyelesaikan masalah ini, kita perlulah mengkaji apa sebenarnya ikhtilat ini. Ikhtilat, definisinya adalah PERGAULAN SECARA BEBAS antara lelaki dan perempuan yang ajnabi sama ada di tempat sunyi mahupun terbuka.

Sebelum ana mengambil keputusan untuk menulis perihal ini, ana turut berusaha untuk mencari pendapat ulama' kotemporari yang turut menyentuh dan menjawab perihal ini.

Ada ulama' yang ana dapati memfatwakan bahawa ikhtilat ini haram secara mutlak hukumnya kecuali jika ada niat dan azam untuk menikahinya.
Ada juga yang mengharuskan ikhtilat ini BERSANDARKAN dengan syarat-syarat tertentu.

Ikhtilat turut mempunyai perbezaan pendapat terhadap hukumnya. Meskipun begitu, adakah ini membawa maksud bahwa ia boleh diambil ringan? Jawapannya tentulah TIDAK. Kerna ini turut mengambil kira kemashalatan masyarakat Islam dan bukan Islam di muka bumi, dan yang paling penting sekali agama Islam itu sendiri.

Mari kita selidiki pula, tentang pandangan ketiga-tiga golongan yang ana katakan tadi.

GOLONGAN 1:- GOLONGAN ANTI-IKHTILAT
                Pendapat yang mereka bawakan ini adalah bertujuan dan nawaitu mereka adalah untuk mengelakkan segala perkara yang membawa ke arah maksiat dan perkara yang lagha. Mereka mengambil langkah ini dengan berpegang pada ayat 'La takrabu zina' (Jangan mendekati zina) dengan mengengkang segala perkara yang membawa ke arah zina.Nawaitu mereka baik, kerna ingin mengelakkan segala kemungkaran berkaitan dengan hubungan sesama kaum berlainan jenis, tetapi mungkin terlalu syadid sehingga menutup segala pintu hubungan antara kedua-duanya.

GOLONGAN 2:- GOLONGAN BUKAN PRO-IKHTILAT, BUKAN ANTI-IKHTILAT, TETAPI KAWAL IKHTILAT
                Pendapat ini mengambil konsep wasatiyah ya'ni tidak memberatkan antara keduanya. Tidak mengharamkan secara mutlak ikhtilat, berpegang kepada mengawalnya sebelum menjadi parah dan bukannya mengelakkannya. Mengharuskan ikhtilat bersertakan syarat, dan bukannya menghalalkannya secara total. Hal ini demi kemakmuran bersama dan bukannya untuk sesetengah pihak semata-mata.

GOLONGAN 3:-GOLONGAN PRO-IKHTILAT
                Pendapat ini menarik minat ana.  Bukan kerna ana menyokong, tidak sama sekali.Tetapi kerna asbab mereka untuk menghalalkan ikhtilat ini. Ini kerna mereka berpendapat bahawa lelaki dan perempuan dicipta untuk menolong untuk satu sama lain, untuk berpasangan antara satu sama lain, dan juga untuk menasihati satu sama lain ke arah lebih baik. Semuanya ke arah kebaikan, tetapi untuk ke arah kebaikan itu, maka ikhtilat ini haruslah dihalalkan dan bukan diharamkan secara total.

Ketiga-tiga pandangan yang baik,
Semuanya membawa ke arah kebaikan,
Dan tiada satu yang membawa ke arah keburukan,
Namun inilah yang menjadi punca jurang perbezaan antara mereka?
Mengapa?
Mengapa jadi begini?
Sedangkan ia adalah untuk kebaikan bersama?
Untuk menegakkan syiar Islam?
[AraniAnwah]

Sekarang tibalah masa untuk ana menyimpulkan semuanya dengan pendapat ana sendiri. Moga pendapat ana ini mampu diterima ramai dan sekiranya ada yang tidak puas hati, maka teguran serta kritikan amatlah dialu-alukan.

PENDAPAT ANA (ARANI ANWAH)

                Ana menyokong ketiga-tiga sekali, tetapi bukan menerimanya secara total, tetapi menerimanya sebagai pelengkap untuk yang lain.

                Dalam kehidupan ana kini, ana terus-terang ana terpaksa banyak bergaul dengan lelaki ajnabi yang bukan halal bagi ana. Tetapi itu tidak bermakna ana menerimanya dan tidak cuba untuk mengelakkannya. Tidak sama sekali!
                Ana berhubungan dengan mereka, ada asbabnya yang kukuh!
                Ada masanya ana berhadapan dengan peniaga lelaki, ana terpaksa bermuamalah dengan mereka kerna tiada lagi peniaga wanita ketika itu. Adakah itu bermakna ana sudah mengingkari perintah Allah?
                Ada masanya ana menimba ilmu dengan pensyarah lelaki, tidak kurang juga dengan syeikh-syeikh. Tetapi ana berguru dengan mereka dalam keadaan orang ramai dan bukannya berdua-dua. Sekiranya ada masa yang ana terdesak untuk bertanya dan menimba ilmu dengan mereka secara berdua, ana akan pastikan bahwa masanya itu akan ana cuba singkatkan dan terus ke perkara utama. Adakah itu sudah membuatkan ana berdosa?

                Ada masanya ana terpaksa berurusan dengan senior lelaki, bukan kerna kehendak ana. Tetapi atas urusan rasmi yang perlu diselesaikan, dan itupun mengikut tatacara dan etika yang ditetapkan sama ada dari makhlukNya ataupun Pencipta makhlukNya. Adakah itu telah membuat ana dilabel sebagai seorang yang social?

                Ada masanya ana terpaksa menolong dan tidak kurang juga ditolong untuk sahabat lelaki sendiri. Ada juga ana terpaksa menjadi orang tengah antara sahabat perempuan ana dengan mereka untuk kemashalatan bersama. Dan tika berurusan itu, tidak sekalipun disertai dengan perkara yang lagha dan ana pastikan bahawa sahabat lelaki itu memahami prinsip ana terhadap urusan itu.Tidak lebih dan tidak kurang. Adakah ana sudah menjadi seorang yang derhaka pada Allah?

                Kadang-kala, ana memahami bahawa ada sesetengah dari kita yang sudah terlajak dalam ikhtilat ini, sehinggakan amat sukar untuk dia berhenti sepenuhnya dari ikhtilat itu. Bukankah agama Islam ini agama fitrah?Agama yang bertoleransi kepada setiap makhluk Allah SWT di muka bumi ini? Bagi ana, solusi utama untuk mereka ini adalah bukannya dengan terus berhenti dan elak sepenuhnya dari ikhtilat, tetapi mengawalnya sedikit demi sedikit, lama-lama berkurangan sehingga akhirnya dia mampu mengelakkan dari ikhtilat yang mungkar secara total.

                Ana suka membaca ayatNya yang bermaksud,

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, melaksanakan solat,menunaikan zakat,dan taat kepada Allah dan Rasul-Nya.,Mereka akan diberi rahmat oleh Allah,Sungguh,Allah Maha Perkasa,Maha Bijaksana"
[09:71]

                Manusia diciptakanNya lelaki dan perempuan ada asbabnya yang tersendiri. Allah menciptakan lelaki dan perempuan ini untuk menjadi penolong antara satu sama lain, dan bergaul secara disyariatNya untuk menolong satu sama lain serta menolong Islam kembali bangkit di bumi Allah ini. Malah mereka dijanjikan untuk mendapat rahmatNya di akhir nanti. TETAPI, itu semua berdasarkan syarat-syaratnya, ya'ni dengan menolong antara satu sama lain untuk perkara yang disyariatNya, BUKAN ke arah kemungkaran yang dibenciNya. Dengan manjaga batas-batas yang telah ditetapkan, bukan dengan  melanggar batas-batas pergaulan sehingga menggadaikan kesemuanya. [Nauzubillah min zalik!]

Secara kesimpulannya, ana tidak akan berlapang dada untuk mengharuskan hukum ikhtilat itu, dan pada waktu yang sama ana tidak akan mengharamkannya serta menghalakannya secara total. Apa yang ana hendak tekankan bahawa kita perlulah untuk memahami mengenai erti ikhtilat dan batas-batas ikhtilat dalam setiap urusan dan bukanlah sebaliknya.

Ana ingin mengakhiri entri kali ini dengan kata-kata Ustaz Fathullah Al-Haq mafhumnya " Ikhtilat dalam berkawan tidak sama dengan ikhtilat dalam bertunang." Dan ana berpegang pada prinsip ana " ELAKKAN IKHTILAT dalam perkara yang tidak diperlukan, dan KAWAL IKHTILAT dalam masyarakat yang masih belum mengenal erti ikhtilat yang sebenarnya."

Sekali lagi, mohon maaf atas ilmu ana yang kurang, dan segala kritikan dan pendapat amatlah dialu-alukan.



  Assalamualaikum.
Wallahu'alam.


1 comment:

  1. Assalamua'laikum,
    Topik yang bermanfaat. Saya juga pernah terkeliru dengan bab ikhtilat nie. Skrg saya dah faham. Alhamdulillah. Jadi sy sependapat dengan enti.
    Jazakillahu khair :)

    ReplyDelete