Monday 27 August 2012

.:: MOH TADDABUR AL-QURAN!:- MARI KITA REMBAT KEMULIAAN YANG PALING TINGGI! ::.

.:: MOH TADDABUR AL-QURAN!:- MARI KITA REMBAT KEMULIAAN YANG PALING TINGGI! ::.





Dengan lafaz Bismillah,

Assalamualaikum wbt diucapkan
kepada para sahabat yang setia membaca coretan ana,
Terdiri daripada an-Nas yang ditakdirNya,
Untuk kita berkongsi pendapat dan ilmu,

Wahai mawar berduri ad-Din,
Apa khabarmu di sana?
Adakah anda masih gigih memelihara harum dan madumu,
Dari dicemari oleh tangan yang tidak mukenali,
Mahupun dijajah oleh kumbang yang tidak mengenal erti sopan dan santunmu?

Wahai lebah pembina ummah,
Masih tekadkah usaha anda semua,
Mengumpul debunga yang tiada gunanya di dunya,
Untuk hasilkan suatu madu yang amat manis rasanya,
Hingga berpanjangan di dunya dan akhirat?

Semoga anda  kekal dalam sunnatullahmu,
Memegang amanahmu padaNya,
Dan melaksanakan ikrarmu padaNya,
Tanpa melampaui batas syariatNya,
Supaya anda tidak menzalimi diri sendiri.

[AraniAnwah]
***

                Semoga para sahabat menyukai puisi yang ana coretkan untuk anda. Ana mutaasif awi(fi lughatul ammi Misr, ana minta maaf banyak-banyak) jika  puisi itu tidak menepati citarasa anda semua dan menyinggung perasaan anda semua. Sesungguhnya ana masih banyak kekhilafan dan ana mohon maaf jika kekhilafan itu telah melampaui batas.

Pak Malik ke pasar membeli lidi,
Lidi dibeli untuk menyapu beranda,
Moh Taddabbur Al-Quran nama diberi,
Moga memberi ilmu kepada kita semua.

Wallahu’alam.

                Ana terfikir untuk melakukan segmen berkaitan ini apabila dihebah-hebahkan tentang keistimewaan mentaddabur Al-Quran Al-Karim. Kata para ulama, “Setiap ilmu yang kita dapati, tiada gunanya jika tidak beramal berlandaskan taqwa dan iman”. Ana mula mentaddabur ayat-ayat cintaNya  selepas itu sebaik sahaja membaca ayat-ayat itu satu persatu melalui tafsirnya. Ada yang ana tak faham, ana rujuk pada kakak-kakak usrah mahupun ustazah yang lebih tinggi ilmunya dari ana.  Dan benarlah kata-kata mereka, dengan mentaddabur ini kita dapat mengenal ad-Din dan Rabb kita lebih dekat.

Kifayah dil wakti!

                Bukan nawaitu ana untuk memanjangkan nota dalam buku nota alam maya ana ini dengan sesi taaruf ana dengan amal ini, melainkan untuk kongsi apa yang ana dapat baru-baru ini melalui taddabur Al-Quran.

Pada keheningan satu pertiga malam,
Bertahajud untuk mengenal Allah SWT,
Ku membuka Al-Furqan,
Lalu ku membelek satu persatu muka suratnya,
Sehingga…

Ku menjumpai ayat-ayat cintaNya,
Di laman 365 dan 366,
Mengikut resam Uthmani.


60 When it is said to them, Adore the most gracious! They say, And who is the most gracious? Shall we adore that which you command us? And it increases their aversion.
61 Blessed is he who made constellations in the sky, and placed in it a lamp and a moon giving light;
62 And it is he who made the night and the day to follow each other: for such as have the will to celebrate his praises or to show their gratitude.
63 And the servants of the most gracious are those who walk on the earth in humility, and when the ignorant address them, they say, Peace!;
64 Those who spend the night in adoration of their Lord prostrate and standing;
65 Those who say, Our Lord, avert from us the wrath of hell, for its wrath is indeed an affliction grievous,
66 Evil indeed is it as an abode, and as a place to rest in;
67 Those who, when they spend, are not extravagant and not niggardly, but hold a just balance between those extremes;

68 Those who invoke not, with Allah, any other god, nor slay such life as Allah has made sacred, except for just cause, nor commit fornication; and any that does this meets punishment.
69 The penalty on the day of judgment will be doubled to him, and he will dwell in it in ignominy.
70 Unless he, repents, believes, and works righteous deeds, for Allah will change the evil of such persons into good, and Allah is oft-forgiving, most merciful,
71 And whoever repents and does good has truly turned to Allah with an acceptable conversion;
72 Those who witness no falsehood, and, if they pass by futility, they pass by it with honourable avoidance;
73 Those who, when they are admonished with the signs of their Lord, droop not down at them as if they were deaf or blind;
74 And those who pray, Our Lord! Grant to us wives and offspring who will be the comfort of our eyes, and give us the grace to lead the righteous.
75 Those are the ones who will be rewarded with the highest place in heaven, because of their patient constancy: they shall be met in it with salutations and peace,
76 Dwelling in it; how beautiful an abode and place of rest!
77 Say: My Lord is not uneasy because of you if you call not on him: but you have indeed rejected him, and soon will come the inevitable punishment!


                Apa yang anda semua dapat perhati dari ayat- ayat ini? Sekiranya anda semua mengatakan    ‘ SIFAT-SIFAT HAMBA ALLAH MENDAPAT KEMULIAAN’, maka jawapan anda adalah sahih!Sah! Toyyib! Tammam! Na’am! Dan err, (apa lagi kalimah baik dan betul dalam lughatul Arabiyah?^^”). Di sini, ana dapat kenal pasti dan mendapat tahu, bahwa Allah SWT telah memberikan garis panduan sudah pada hambaNya, ya’ni kita untuk mendapat kemuliaan di sisi Allah dan bukan hanya di mata manusia semata-mata.

Antara yang ana boleh simpulkan dari ayat-ayatNya ini adalah :-
~Mereka berjalan di muka bumi ini dengan perasaan rendah diri dan mengucapkan perkataan baik (seperti memberi salam) kepada yang mencaci mereka.
~Menghabiskan waktu malam mereka dengan beribadah padaNya.
~ Menginfakkan harta mereka dengan tidak berlebihan dan tidak pula sebaliknya,malah sebaik-baiknya adalah di antara kedua-duanyaya’ni watasiyah
~ Tidak mensyirikkan Allah
~Tidak membunuh orang yang diharamkanNya tanpa alas an yang wajar
~Tidak berzina
~ Orang yang bertaubat dengan taubat sebenar-benarnya (ya’ni taubat nasuha) serta beriman dan beramal kebajikan.
~Orang yang tidak memberi kesaksian palsu
~Menjaga kehormatan mereka dengan meninggalkan orang yang berbuat perkara tidak berfaedah.
~Tidak bersikap buta dan tuli (buat tak endah) terhadap peringatanNya
~ Orang-orang yang berdoa padaNya dengan,
                “ Ya Tuhan kami,jauhkanlah azab Jahannam dari kami,kerna sesungguhnya azabnya itu membuat kebinasaan yang kekal.” [25:65]
                “Ya Tuhan kami,anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami,dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertakwa.”[ 25:74]

Para khalifah di muka bumi ini,
Senangkan sebenarnya untuk kita meraih kemuliaan di sisi Al-Karim kan? Sedar tak sedar,ada yang kita dah buat selama ini, cuma ada sedikit sahaja yang kita kena tambah baik dari sebelum ini. Siapa yang tak nak kemuliaan yang hakiki di akhirat nanti? Ana pasti, dalam setiap hati makhluk yang bernama manusia ini inginkan kemuliaan itu, cuma antara mereka tidak mahu mengakui, sesat dari jalannya yang haq mahupun yang masih jahil tercari- cari jalan itu. Apapun, ana ingin ingatkan sesungguhnya setiap amalan kita, meskipun nilainya amat besar di mata kita pahalanya, namun jika niatnya itu tidak bersandarkan kepada Allah SWT, maka di mataNya hanya sifr (0) sahaja.
Ini berdasarkan hadis sahih yang pertama di dalam Hadis Arbain dan Riyadhatus Salihin nukilan Imam An-Nawawi.

“Dari Amirul Mu’mininAbu Hafs, Umar Ibnu Khattab RA pernah berkata, Aku pernah mendengar Rasullah SAW bersabda :- Sesungguhnya setiap amal perbuatan adalah dinilai mengikut niatnya. Barangsiapa yang berhijrah kerna Allah dan RasulNya,maka hijrahnya diterima sebagai hijrah kerna Allah dan RasulNya.Dan barangsiapa yang berhijrah kerna dunia dan isinya yang bakal diperoleh atau wanita untuk dinikahinya, maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrahnya itu.”
                [HR Bukhari no 6533 & Muslim no 1907]
 
Oleh itu,sama-samalah kita perbaharui nawaitu kita Lillahi Taala kerna kita mana tahu, bila kita akan menghadapi dengan malaikat maut yang datang demi mencabut nyawa kita.Tatkala itulah kita mampu lihat sama ada kita akan mendapat kemuliaan atau kehinaan di sisiNya. Tatkala itu,tiada apa yang mampu kita ubahi demi takdir kita di Yaumul Hisab nanti.

Sampai sini sahaja, ana sudahi entry ana yang panjang lebar kali  ini dengan gambar kalimat-kalimat suci Allah di bawah ini. Moga tatkala anda semua membacanya,anda mendapat keberkatanNya dan insyaAllah ana mendapat ‘credit’ bak kata sahabat ana. Sehingga masa hadapan, Assalamualaikum wbt.




Wallahu’alam.



No comments:

Post a Comment